The University of Shiga Prefecture Repository >
人間看護学部・人間看護学研究科(School of Human Nursing/Graduate School of Human Nursing) >
紀要論文(人間看護学研究) >
09号 >

このアイテムの引用には次の識別子を使用してください: http://usprepo.office.usp.ac.jp/dspace/handle/11355/141

タイトル: 精神科看護師による境界の調整に関する技術的要素 (研究ノート)
その他のタイトル: Identification of Skill Factors in Negotiating Boundaries in the Nurse-Patient Relationship Executed by Nurses Working in Psychiatry (Notes)
著者: 牧野, 耕次
比嘉, 勇人
甘佐, 京子
山下, 真裕子
松本, 行弘
キーワード: 境界
精神科
看護師
技術
boundary
psychiatry
nurse
skil
発行日: 2011/03/31
出版者: 滋賀県立大学人間看護学部
抄録: 背景 看護における境界に関する文献は個を重視する文化圏で多くみられる。患者-看護師関係における境界を問題としてとらえられてきた経緯があり、境界をいかに守るかという発想が強かったと考えられる。一方、本邦では、海外ほど患者-看護師関係における境界に焦点があてられる機会が少ない。自他の境界が不明確になると言われる統合失調症の患者や、責任を転嫁し他者への攻撃的言動や過剰な要求がみられる人格樟害を持つ患者などとのかかわりにおいては、境界を調整することが非常に難しい。その難しさゆえに、意識するしないにかかわらず、精神科看護師は境界を調整する技術を身につけてきていると推察される。境界の調整に特有の難しさがある精神科に勤務する看護師を対象とすることで、比較的容易にその技術に焦点を当て、これを明らかにすることが可能である。さらに、今後、他領域の看護師にも応用可能であろう。また、精神科看護師が有する境界調整の技術的要素を抽出することは、精神科看護師が禁止事項を単に暗記するだけではなく、生きた技術を習得し、状況に応じて柔軟かつ意図的に活用できるようになることにつながる。 目的 精神科に勤務する看護師が通常行っている境界の調整に関して、その技術的要素を明らかにすることを目的とする。方法 対象は精神科に勤務する7名の看護師である。対象者の「境界の調整」について、先行文献 1)を参考に、「境界の調整」が困難な状況、患者との距離をどのように調整しているか、患者-看護師双方の責任をどのように調整しているか、などを1対1の半構成面接で質問し、その逐語録を質的帰納的に分析してカテゴリーを抽出した。 結果 対象者の逐語録を質的帰納的に分析した結果、【外的調整】【情報の調整】 【内的調整】【境界線の調整】【主体性の尊重】【境界の緩和】の6つのカテゴリーが抽出された。境界という用語を理解しながらも、はじめは「境界の調整」ということをあまり意識していなかったり、話の中で境界に違和感を示したりする対象者も見られた。 結論 精神病院に勤務する看護師7名を対象に、「境界の調整」について、半構成の面接を行った。その逐語録を質的帰納的に分析した。その結果、精神科看護師の境界の調整に関する技術的要素として、【外的調整】【情報の調整】【内的調整】【境界線の調整】【主体性の尊重】【境界の緩和】の6つのカテゴリーが抽出された。
Background The literature on boundaries in nursing is abundant in cultural areas where individuality is valued. The nurse-patient relation has been considered in terms of the issues of the boundaries, with an emphasis on the question of how to protect these boundaries. In contrast, in Japan, the boundaries have not been focused in the context of nurse-patient relations. Negotiating boundaries is extremely difficult, especially with patients with schizophrenia, for whom the line between self and others are presumably blurred, or with patients with personality disorders who tend to blame others and to do aggressive behaviors or excessive demands. For this difficulty, it can be surmised that psychiatric nurses may have acquired better skills for negotiating boundaries, with or without awareness. Because of the particular difficulties in negotiating boundaries in Psychiatry, nurses working in this field may be a good subject to study for understanding these skills; such skills might also be applicable to nurses in other fields in future. Moreover, identification of the skill factors in negotiating boundaries done by psychiatric nurses may lead to show principles for dealing with boundaries. With such principles, nurses would not need to memorize a list of prohibitions, but instead, can use them flexibly according to circumstances. Objective This study aims to reveal skill factors related to negotiating boundaries executed by nurses working in Psychiatry. Methods Seven nurses working in Psychiatry were interviewed on the "negotiating boundaries" using semi-structured one-on-one interviews according to the literature. The questions to the respondents include how they negotiated difficult situations and their distance to patients, as well as how they negotiated mutual patient-nurse relationship. Categories were identified by performing qualitative inductive analysis on the literal transcripts of these interviews. Results Qualitative inductive analysis of the respondents' transcripts identified six categories: outward negotiations, informational negotiations, inward negotiations, boundary-line negotiations, respect of individuality, and boundary softening. While respondents understood what the term negotiation means, some were not initially aware of "negotiating boundaries" and even expressed discomfort with the word in conversation. Conclusion Semi-structured interviews on "negotiating boundaries" were conducted with seven nurses working in a psychiatric hospital. Qualitative inductive analysis was performed on the literal transcripts of those interviews. It identified six categories for skill factors related to negotiating boundaries by psychiatric nurses: outward negotiations, informational negotiations, inward negotiations, boundary-line negotiations, respect of individuality, and obscuring of boundaries.
NII JaLC DOI: info:doi/10.24795/nk009_117-125
URI: http://usprepo.office.usp.ac.jp/dspace/handle/11355/141
出現コレクション:09号

このアイテムのファイル:

ファイル 記述 サイズフォーマット
JHNS 009 117.pdf1.15 MBAdobe PDF見る/開く

このリポジトリに保管されているアイテムは、他に指定されている場合を除き、著作権により保護されています。

 

滋賀県立大学図書情報センター - ご意見をお寄せください   DSpace Softwareについて