The University of Shiga Prefecture Repository >
人間看護学部・人間看護学研究科(School of Human Nursing/Graduate School of Human Nursing) >
紀要論文(人間看護学研究) >
05号 >

このアイテムの引用には次の識別子を使用してください: http://usprepo.office.usp.ac.jp/dspace/handle/11355/79

タイトル: 安全な立ち上がりの自立を支援するエビデンスの表示 : 観察力を高めるためのリアルタイムな動作分析表示の開発
その他のタイトル: Presenting Evidence for Supporting Safe, Independent Sit-to-Stand Motion : Development of Real-time Presentation of Motion Analysis for Better Observation
著者: 横井, 和美
竹村, 節子
栗田, 裕
松村, 雄一
キーワード: 動作分析
看護エビデンス
立ち上がり
自立支援
リアルタイム表示
motion analysis
nursing evidence
sit-to-stand
independence support
real-time presentation
発行日: 2007/03/31
出版者: 滋賀県立大学人間看護学部
抄録: 研究の背景: エビデンスに基づいた看護ケアの提供は、安全な医療提供を行える作業手順や作業効率の視点、また、医療倫理の視点からも求められ、看護技術の習得に対してエビデンスに基づいた教育方法が看護教育の中でも求められてきている。臨床で生活行動を拡大していく基本動作である立ち上がり動作に着眼し、力学的動作分析より、自立支援のエビデンスを示せる教材作成の研究を行なっている。目的: 今回、共同研究で開発された動作分析表示を基に、対象者の自立を支援するための立ち上がり動作のしくみを身体重心と支持基底面の関係から再分析し、自立援助における動作観察の留意点を明らかにし、エビデンスを示すリアルタイム表示の開発を行なった。方法: 第1段階では、ボディメカニクスの視点である身体重心位置と支持基底面の関係に着眼し、種々の立ち上がり動作の力学的動作分析を行い、重心軌跡と支持基底面の関係をベースに、援助時の力学的エビデンスを静的に画面上で分析した。第2段階:立ち上がり動作を動的な動作分析として捉えられるように、リアルタイムに対象者の動作の中に動作分析の要素が示せるシステムを視覚的教材化した。結果: 第1段階では、速さを変えた立ち上がり、足引きの有無による立ち上がり、座面の高さを変えての立ち上がり、介助を要した立ち上がりの動作分析を行ない、自立した立ち上がりの留意点を明らかにした。速さを変えた立ち上がりでは、姿勢の安定性を観るポイントである支持基底面内に重心が入るタイミングが立ち上がり速度によって異なることが示されていた。足引きした立ち上がりは、早期より身体重心が支持基底面内に移動して安定した立ち上がりとなっていた。第2段階の表示では、被験者の安定した動作と不安定な動作を視ると同時に、その動作の身体重心と支持基底面との関係を視ることができ、自立した動作の安定性をリアルタイムに判断することができた。結論: 立ち上がり方法によって異なる動作のしくみを表示することができ、安全に一人で立ち上がるために必要な動作観察の要素を見出せた。リアルタイムな動作分析の表示は、その場で身体の動きのしくみを認識でき、瞬時の動作における観察力や判断力を養うことが可能でありエビデンスを示せる教材の活用ができる。
Background Provision of evidence-based nursing care is called for in terms of safety-oriented operating procedures and productivity, as well as of medical ethics, leading to increasing need for nursing education that incorporates an evidencebased approach to the acquisition of nursing techniques. We work on the development of teaching materials that can present evidence for independence support through dynamic motion analysis, our efforts focusing on sit-to-stand motion, a basic activity from which living activities are expanded in a clinical setting. Objectives In this study we used a jointly developed motion analysis presentation to reanalyze the mechanism of sit-to-stand motion from the perspective of subject independence support-based on the relation between the body's center of gravity and support base-to identify points of note in motion observation for independence support, and to develop real-time presentation for evidential use. Methods The first step involved mechanical motion analysis of various sit-to-stand motion patterns, focusing on a body mechanical factor-the relationship between COG and BOS-to identify, on image, static mechanical evidence for support based on the relationship between the locus of COG and BOS. The second step involved developing a system for visualizing motion analysis elements in subject activities on a real-time basis, to enable dynamic motion analysis of sit-to-stand motion. Results In the first step, motion analysis was performed for sit-to-stand motion at different rates, with or without foot dragging, from different seat heights or with assistance, to identify points to be noted for independent sit-to-stand. Sit-to-stand motion at different rates indicated that the timing of the shift of COG to BOS, a factor in postural stability, differed according to the sit-to-stand rate. Foot-dragging sit-to-stand proved to be stable, with COG shifting early to BOS. The second step succeeded in visualizing both stable and unstable motions of subjects, at the same time showing the relationship between COG and BOS associated with the respective motions, enabling real-time determination of independent motion stability. Conclusion As a result we succeeded in presenting motion mechanisms that differed according to the sit-to-stand pattern, and in identifying observable motion elements essential for safe, independent sit-to-stand motion. Real-time presentation of motion analysis, which enables body motion mechanism recognition on site, while enhancing powers of observation and judgment regarding instantaneous motion, is useful as a teaching material that can present evidence.
NII JaLC DOI: info:doi/10.24795/nk005_017-025
URI: http://usprepo.office.usp.ac.jp/dspace/handle/11355/79
出現コレクション:05号

このアイテムのファイル:

ファイル 記述 サイズフォーマット
JHNS 005 017.pdf9.9 MBAdobe PDF見る/開く

このリポジトリに保管されているアイテムは、他に指定されている場合を除き、著作権により保護されています。

 

滋賀県立大学図書情報センター - ご意見をお寄せください   DSpace Softwareについて